به نظر شما یک فرد فارغ التحصیل/دانشجو با بودجه ای معادل 10 میلیون تومان چه راهکارهایی را برای حضور در عرصه کارآفرینی باید اتخاذ کند ؟

 طبیعتا راهکارهای مختلفی وجود دارد اما پیشنهاد های کاربردی من درباره این موضوع  درپنج حوزه بیان شده است که با توجه به توانایی های فرد ،  انگیزه ، علاقه ، پشتکار ، علاقه و جنسیت فارغ التحصیل / دانشجو این گزینه ها می تواند انتخاب شود :

 

الف )گذراندن دوره مهارتی و شروع کار در آن حوزه :

 

1) گذراندن دوره طلا و جواهرسازی با هزینه ای حداکثر معادل 6 میلیون تومان و شروع به ساخت دستبند و آویز همراه با چرم ، مبلغ 4 میلیون تومان به عنوان سرمایه در گردش

2) گذراندن دوره برنامه نویسی کامپیوتر و طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل با هزینه ای معادل 5 میلیون تومان ، بازاریابی برای گرفتن سفارش طراحی سایت و اپلیکیشن

3) گذراندن دوره آموزش جامع تحلیل تکنیکال جهت انجام معاملات قرار داد آتی سکه طلا به مدت 6 ماهه و با هزینه معادل 3 میلیون تومان و سپس شروع  معاملات با 3 قرار داد آتی (هر قرار داد آتی 10 سکه طلا می باشد ودر حال حاضر برای معامله آن نیاز به یک  میلیون و هشتصد  هزار تومان می باشد)

در حقیقت با پرداخت 5 میلیون و 400 هزارتومان امکان معامله و استفاده از نوسانات 30 سکه طلا مهیا می شود ، قیمت قرار داد آتی سکه طلا به به صورت متوسط حداقل روزانه 7 هزارتومان نوسان می کند که با احتساب 30 سکه حدودا روزانه نوسانی معادل 210 هزار تومان

4 ) گذراندن دوره طراحی و دوخت لباس و شروع به گرفتن سفارش از مزون ها و به تدریج برپایی نمایشگاه محدود  لباس و انجام بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

5) گذراندن دوره آرایشگری و زیبایی و انجام امور آرایشگاهی در آرایشگاه ها ، اجاره صندلی ویا در خانه

ب ) فعالیت در حوزه آموزش :

1 ) مطالعه زیاد و 360 درجه ای در یک درس و تست های آن و سپس تدریس خصوصی برای کنکور

2 ) نظارت بر انجام دادن تکالیف دانش آموزان مدرسه ای

3 ) ترجمه سفارشی کتاب و مقاله ، ایجاد سایت و تولید محتوا برای بازاریابی گرفتن سفارش ترجمه

4 ) برگزاری همایش ها که شامل مراحل طراحی سایت ، دعوت از اساتید ، اجاره فضا ، تبلیغات ، بازاریابی برای جذب مخاطب ، بازاریابی برای گرفتن اسپانسر ، پذیرایی

5 ) مطالعه زبان انگلیسی بصورت پیوسته ، گذراندن دوره های آموزشی مکالمه ، دوره آیلتس یا تافل یا جی آر ای ، گرفتن نمره بسیار بالا در آیلتس یا تافل یا GRE ، گذراندن دوره TTC آموزش تدریس، طراحی سایت تخصصی برای برنامه ریزی آموزشی و مربی گری برای گرفتن نمره بالا برای امتحانات زبان در این روش هفته ای یکبار مربی با دانشجو بصورت خصوصی کلاس برگزار می کند و برنامه هفته آینده را به او می دهد و برنامه هفته قبل را از او امتحان میگیرد

6) گذراندن دوره های آموزشی ICDL ، Eviews  ، SPSS  ، Endnote  ، شرکت در دوره های مقاله نویسی علمی پژوهشی و ISI ، پایان نامه نویسی ، ارايه موفق چند مقاله در مجلات داخلی و ژورنال های ISI

و سپس دادن مشاوره مقاله نویسی وپایان نامه و انجام کارهای آماری پروژه ها

7) تالیف یا ترجمه کتاب در حوزه مورد علاقه و چاپ آن به تعداد محدود و بازاریابی برای گرفتن اسپانسر جهت چاپ با تیراژ بالا

ج ) خرید نقدی و اعتباری وانت پیکان یا پراید و سپس.........

1 ) خرید انواع سبزی  از بازار بزرگ روز و فروش آن در محله خاصی به همراه ارائه سبزی های خرد کردنی ، پاک کردنی و سرخ کردنی ( سبزی پاک شده و تفت داده شده انواع خورشت ، کدو و بادمجان و بامیه تفت داده شده ، .......)

2 ) کباب کردن و فروش بلال در کابین پشت در کنار پارک یا محل خاصی

3 ) آماده کردن و فروش آش و سوپ در کابین پشت ماشین در کنار پارک یا در محل خاصی

4) آماده کردن و فروش ساندویج های خانگی ( مرغ ، سالاد الویه ، کوکو و.. ) در کابین پشت ماشین در کنار پارک یا در محل خاصی

5) نصب تجهیزات کارواش در کابین پشت و شروع بازاریابی و ارایه خدمات کارواش سیار

6 ) نصب اتاق پشت کابین و تجهیزات قفسه بندی ویژه گرم نگهداشتن نان و گرفتن سفارش نان ، خرید و توزیع نان داغ تازه ( سنگک و بربری ) در ساعات مشخص صبح ، ظهر و شب در مناطق مشخص

7) خرید و بسته بندی میوه و توزیع آن در سوپر مارکت ها یا اداره ها ، مراکز فرهنگی ، مراسم و جشن ها و ...

8) آماده کردن ساندویچ های کوچک مخصوص صبحانه ، پکیج های بسته بندی صبحانه ، نوشیدنی داغ و سرد شامل چای ، قهوه ، شیر ، آب میوه در کابین پشت با چیدمان منحصر بفرد و فروش در مراکز پرجمعیت ، مترو ، میادین توزیع صبحانه بسته بندی شده در سوپر مارکت ها

د ) فعالیت در حوزه بازاریابی :

1)گذراندن دوره های طراحی با نرم افزار های طراحی ( CorelDraw  ، PhotoShop ،FreeHand ) و بازاریابی و گرفتن سفارشات طراحی بروشور ، بنر های تبلیغاتی ، کارت ویزیت ، سربرگ - هماهنگی با چاپ خانه و چاپ محصولات طراحی شده و یا طراحی بنر های تحت وب جهت نمایش در سایت ، توزیع بروشور های تبلیغاتی در محل مورد نظر مشتری

2) ارایه انواع خدمات کمکی در نمایشگاه ها به شرکت های کوچک ، تامین نیروی انسانی فروش ، خدماتی و بازاریابی درغرفه ، مشاوره در برپایی غرفه با کمترین هزینه ، اجاره دیوار های پیش ساخته و وسایل مورد نیاز در غرفه

3 )گذراندن دوره آموزشی نماینده فروش مستقل و سپس  ارائه پیشنهاد و انعقاد قرار داد نماینده فروش مستقل با صاحبان کالاها و خدمات که مشتاق به گسترش بازوی فروش خارج از سازمان می باشند (طیف گسترده ای از تولید کنندگان ، وارد کنندگان ، ارایه دهندگان خدمات را شامل می شود ) ، خرید نقدی یا  اعتباری کالاها با قیمت نمایندگی و فروش آن با قیمت مصرف کننده / معرفی خدمات ارایه دهندگان و دریافت پورسانت فروش از ارائه دهندگان    

و )  تشکیل تیم برای شروع یک استارتاپ :    

    استارتاپ تشکیلاتی موقتی است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است. تشکیل تیم ، ایده یابی های نوآورانه و خلاقانه  و سرمایه گذاری های کوچک تیم بر کسب و کار های مبتنی بر وب با هدف رشد سریع در آینده و تجمیع سرمایه های کوچک و توانایی های عملیاتی تیم  ، رسیدن به این هدف را امکان پذیر می کند

   هدف یک استارتاپ یافتن سریع مدل کسب و کار مناسب طبق تعریف بالا، در کمترین زمان ممکن است. سرعت و زمان عوامل مهمی در موفقیت یک استارتاپ هستند. هر چه دیرتر مدل کسب و کار مورد نظر را کشف کند شانس اینکه رقیبانش زودتر به نتیجه برسند و همچنین انرژی و توان مالی موسس  آن  از بین رود ،  بیشتر است. درصد شکست استارتاپ ها به دلایلی از قبیل  نداشتن تجربه ، عدم دسترسی به مشاور و مربی و  عدم انتخاب ایده درست و ... بالا می باشد که علاقه مندان به این حوزه سعی در پایین آوردن این ریسک ها دارند        

                                                                                                                                                                                                                                                            علیرضا مهدی پور

 

بازدید 3315 بار آخرین ویرایش در دوشنبه, 26 مرداد 1394 ساعت 21:11